tirsdag 8. november 2011

Skudd eller ikke skudd...

...debatten går tydeligvis heftig på FB og i brukshundmiljøet. Helt ærlig, jeg bryr meg ikke så mye om det er skudd eller ikke, jeg har jakthunder og de bør tåle skudd liksom - men jeg blir litt provosert av enkelte argumenter...

Argumentene for å fjerne skuddene går på at det vil øke rekrutteringen fordi det er så mange hunder som er skuddredde og ikke kan starte i brukshunprogrammet. Og det påstås at dette er hunder uten store mentale brister som fungerer godt i hverdagen.

Herlig tenker jeg, da fjerner vi skuddene og får mange flere startende i bruks - for også jeg syntes det er supert om vi kan øke rekrutteringen!

Meeen, er det så enkelt?

Jeg tror nemlig at om vi i steden fjærner både fremadsending og kryp samt korter ned på både spor og rundering vil vi få veldig mange flere startende!!

Men nei, de som er i mot skudd er ikke ute etter å forandre programmet, bare å "fjerne et moment i fellesdekken". Det argumenteres med at vi alle har samme utgangspunkt når vi starter innlæringen av fremadsending eller en hvilken som helst annen øvelse, men når det gjelder fellesdekk med skudd er det tydeligvis annerledes.

Men altså, om hundene dette gjelder er uten mentale brister, hva er det da som gjør at fellesdekk med skudd er annerledes enn f.eks. fremadsending?

Jeg tror nemlig at en skuddredd hund er en hund med flere mentale brister enn bare skuddredsel, det er en hund som også har problemer med visse deler av hverdagen og helt klart ikke en hund som egner seg for brukshundprogrammet. For om det bare er fellesdekk med skudd og ikke de mentale bristene som er problemet må det vel nødvendigvis ha noe med innlæringen å gjøre - altså på lik linje med f.eks. en fremadsending...

Jeg tror at 90% av de hundene som viser redsel i forbindelse med fellsedekk med skudd er lært skuddredde! Altså, de har samme utgangspunkt som alle oss andre når de starter innlæringen, men gjør feil underveis i hundens utvikling og trening som gjør at hunden blir berørt i situasjonen! Nå er det jo ikke noen hemmelighet at visse raser har dårligere forutsetninger enn andre, men det gjelder jo for alle andre øvelser i brukshundprogrammet også!!

1 kommentar:

  1. Helt enig Kari! Jeg tror det er mye mer å hente på å gjøre lydigheten "mindre". For det er mange som trener skogøvelsene, men ikke har så lyst til å bruke så mye tid på lydigheten. Ikke at lydigheten skal bort, men kanskje en kombinasjon av å gjøre den noe enklere og la skogøvelsen telle mer? Jeg hører at mange i agilitymiljøet er så negativ til dette med skudd, men hvis skogøvelsene teller mer vil ikke det å ha en skuddberørt hund bety så mye - hvis de får gode resultater på skogøvelsene. Men vi trenger klart mer rekuttering!

    SvarSlett